torsdag 24 november 2011

Mammas Köttfärslimpa





När vardagsmat är som bäst är det husmanskost som gäller. Till köttfärslimpa använder jag mammas gamla recept. Man kan variera smak och tillbehör och det blir sällan trist. Jag gillar även när maten sköter sig själv, om man vill kan man tillbehören och servera med en kall sås. Men allra godast är att reda av brunsåsen med skyn från köttfärslimpan!


Ingredienser


800 g blandfärs

1 1/2 dl ljummet vatten

3/4 dl ströbröd

2 dl matlagningsgrädde

lök

vitpeppar, salt, svartpeppar

margarin


Häll vattnet i en bunke tillsammans med ströbrödet. Låt dra ca 10 min, ska vara en lös smet. Finhacka löken och blanda ned tillsammans med färs och krydda rikligt. Häll i lite grädde i taget tills smeten känns lös men fortfarande formbar. Smörj en form och lägg över limpan i formen. Ta ett par klickar smör ovanpå limpan och ställ in i ugn, ca 200 grader i en timme!

1 kommentar:

  1. ohh det måste jag prova med matlagningsgrädde i.
    jag älskar husmanskost! blir inte bättre. och så ska man gärna ha brysselkål till men det avskyr mattias hihi

    kraaaamar

    SvaraRadera