söndag 5 februari 2012

Pizzabullar




I nya nummret av Hembakat fanns det ett recept på "Snurriga pizzabullar". Efter en heldag på IKEA med familjen och Lillemans farmor satte jag degen på jäsning. Lilleman var överlycklig när han fick en egen liten deg att knåda och pudra med mjöl. Efter jäsning och gräddning dukade vi upp för kvällsfika med tända ljus och dricka. Pizzabullarna blev både goda och saftiga så här kommer receptet!



50 g smör


5 dl mjölk


1 msk socker


1 tsk salt


1 ägg


50 g jäst


13 dl mjöl




150 g rökt skinka


2 dl riven ost


1 1/2 dl chilisås (jag blandade med ketchup)


pizzakrydda




1 ägg




Smält smöret, häll mjölken och värm till fingervarmt. Smula jästen i en bunke (jag använde min assistent), rör sönder med lite av degvätskan. Häll sedan i resten av vätskan, socker, salt och ägg och sist mjölet men ta inte allt utan kolla konsistensen vid knådning! Låt jäsa ca 30 min. Under tiden tärna skinkan. Ta upp och knåda degen med lite mer mjöl. Dela i 2 bitar, kavla ut varje bit till en rektangel. Bred över chilisås/ketchup, ta på skinka, ost och krydda. Rulla ihop och skär i ca 2 cm tjocka skivor. Lägg på bakplåtsklädd plåt, jäs 20 min under bakduk, pensla med uppvispat ägg och grädda ca 8-10 min i 225 grader!

1 kommentar:

  1. Detta är ett perfekt mellis, så bra att ha i frysen också!!

    Tack för grattiset till Alfred, man svävar på ett härligt men hormonellt moln hahaa dock gör ju astrid att man måste vara med, pigg och uppe så det är lite skillnad.
    Kramar

    SvaraRadera