fredag 25 februari 2011

Köttfärspizza

Bild lånad från Hemmets Journal

Till fredagsmyset vill man ju gärna ha något extra lyxigt men ändå lättlagat, för visst är man trött och sliten efter en veckas jobb? Hemmalagad pizza faller de flesta i smaken och går att variera i det oändliga. Jag gör ofta med köttfärs som huvudingrediens eftersom det är vad min mamma alltid lagade när jag bodde hemma och det är vad jag längtar efter när jag hör ordet pizza!

Pizzadeg (2 små runda eller till en bakplåt)

4 1/2 - 5 dl mjöl
1/2 tsk salt
1/2 pkt blå torrjäst
2 dl varmt vatten
3 msk olja

Lägg allt i en bunke, vispa med degkrokar. Om degen blir för torr, ta i lite mer vatten. Blir den för degig, ta i lite mer mjöl. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter. Baka ut degen, jag brukar kavla på bakplåtspapper från början.

Tomatsås

1 gul lök
2 burkar krossade tomater
3 msk tomatpuré
1 msk basilika
1 msk oregano
1 grönsaksbuljongtärning

Hacka och bryn löken. Lägg i alla ingredienser i en stor gryta och låt koka minst 20 minuter.
Tips: frys den tomatsås som inte går åt, den går utmärkt att använda nästa gång du gör pizza eller ex. köttfärssås.

Toppa pizzan med det du gillar bäst, ikväll ska vi ha: smörstekta champinjoner och gul grovhackad lök, stekt nötfärs kryddat med svartpeppar, salt och chilipeppar, god riven ost och givetvis pizzakryddor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar