måndag 11 juli 2011

Boeuf Bourguignon

Dagens middag blev klassisk fransk boeuf bourguignon. Bilden är från den härliga mammatidningen www.mama.nu men receptet är mitt efter de ingredienser som fanns hemma. Nu när mannen i huset har semester är det skönt att kunna lägga ned extra tid på matlagningen, vanligtvis har jag en Lilleman som springer och skriker runt omkring mig. Att i lugn och ro få stå i köket med matlagning och bakning är total avkoppling för mig!

1,5 kg nötbog
3 msk vetemjöl
1 vitlöksklyfta
1 stor rödlök
2 dl vatten
3 dl rödvin
2 msk tomatpuré
1 tsk torkad timjan
svartpeppar
salt
1,5 msk oxfond
3 morötter
1 burk hela champinjoner
1 pkt bacon

Skär köttet i 3*3 cm stora bitar. Bryn det i omgångar, ta upp, vispa ned mjöl i grytan, slå på vatten. Lägg ned köttet, häll över vin, tomatpuré, timjan, kryddor och fond. Låt puttra under lock i minst 1 timme. Skär bacon och fräs tillsammans med champinjonerna. Lägg sedan i morötter i bitar och efter ytterligare 20 minuter bacon och champinjoner, låt puttra samman ca 10 minuter. Servera med ris och sallad!

1 kommentar:

  1. ohhh det där lät ju inte alls dumt.. jag är ju bara så dålig på att laga mat och tycker inte att det är så jättekul heller. eller jo ibland.. men ja.. hmm..
    får bättra mig!

    SvaraRadera