lördag 31 mars 2012

Gurk- och melonsallad




Trots snö blandat med kalla vindar har vi haft en mysig lördag. Lilleman har varit på kalas hos syskonparet A och S, det bjöds på pannkakor med glass och sylt! Lekarna varvades med riddare, boxare och tårtkalas. Efter några trevliga timmar körde vi vidare mot shopping. Det handlades till små knyten och jag hade tänkt få med mig ett par marinblå chinos från Lindex kollektion "Modern Preppy" men de var tyvärr slutsålda. Jag handlade ett par beiga förra veckan och de är både snygga och sköna. Ikväll när mannen i huset kommer hem från jobb så ska vi ha mys, rödvin och jag hoppas på någon bra film när lugnet lagt sig!




Till grillat rekommenderar jag verkligen denna superfräscha, lite ovanliga salladen från Arla. Vi serverade fläskfilé och rotfrukter till, det var gott!




1 gurka


1 liten honungs- eller galiamelon


2 msk matolja


pressad saft av 1/2 citron


1/2 tsk salt


1 krm peppar


1 msk hackad färsk dragon


150 g Apetina vit ost


färska dragonblad



Skala gurkan och dela den på längden. Gröp ur den och skär i 1/2 cm tjocka skivor. Skär bort skalet på melonen. Dela den i två halvor och ta bort kärnorna. Skär melonen i bitar. Lägg gurka och melon i en bunke. Blanda i olja, citronsaft, salt, peppar och dragon. Lägg upp salladen på ett stort fat och strö över smulad ost och färska dragonblad.

1 kommentar:

  1. Den salladen måste jag prova! Låter ju jättegod!Tack för goda tips!

    SvaraRadera