söndag 22 maj 2011

Nyskördat



I höstas tog jag rabarber från min mormor och grävde ned i vår trädgård med förhoppning om att de skulle ta sig. Under en ganska lång tid har jag tittat men nej, inget som vill komma upp. Häromdagen gick mannen i huset loss med röjsågen och helt plötsligt låg det rabarber i slamsor, bara några ynka skott som klarade sig längst ned vid marken. Nu vet jag i alla fall att de finns i vår trädgård till nästa säsong och så länge finns ju farmors underbara att plocka av. De växer i hundratals och jag fick med mig massor hem ikväll, imorgon ska jag göra kräm till mig och Lilleman som mellanmål. Sedan ska jag även ge mig på att göra chutney, jag blev nämligen väldigt sugen idag efter att ha handlat en supergod rabarberchutney när Lilleman och jag var på Sparrisrunda (som konstrundan fast med sparrisodlingar, loppis, butiker, gårdsförsäljningar & konst så klart). Det blev även jordgubbar, jordgubbssylt med fläder, jordgubbssaft, nya blommor till mina ståltrådskrukor och sparris såklart! Lilleman fick även åka häst och vagn med farmor och vi åt god lunch med mormor & gamlamormor, lyxdag i soligt väder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar