onsdag 8 juni 2011

Cornflakeskakor

I veckan är det mycket festligheter, vi har två studenter att uppvakta, jag ska iväg på friluftsdag och övernattning med mina elever och sist men absolut inte minst Lillemans 2-årsdag i helgen. Med risk för att låta som alla andra: Vart tar tiden vägen? Dessa två år har gått otroligt fort, dagarna flyter ihop och Lilleman har gått från 3225 gram till 14,5 kilo. Lilleman ska firas ordentligt och till kalas behöver man god fika. Igår kväll slängde jag ihop cornflakeskakor, de är lätta att göra, det går snabbt och de är goda! Min mamma berättade för ett tag sen att hon alltid bjöd på dessa när jag och mina bröder fyllde år, det får bli tradition!
Ingredienser

200 gram smör/margarin
6 msk florsocker
6 msk ljus sirap
6 msk kakao
10-11 dl cornflakes

Lägg smör, sirap och sikta ned florsocker i en kastrull, låt smöret smälta och sedan koka upp blandningen. Ta väck från plattan och sikta ned kakao och rör ned cornflakes. Blanda ordentligt! Lägg i formar. Jag blandade småkaksformar med vanliga muffinsformar och när all cornflakes är borta kan man ta den sista såsen från kastrullen och hälla över lite i varje form. Sätt in i frysen och när kakorna stelnat lägg i burkar. Ta upp strax innan servering!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar