torsdag 7 februari 2013

Kycklinggryta med örtkräm


Dagarna går fort med en liten bebis på armen och en 3,5åring runt benen, jag kan inte säga att vi gör så mycket men jag har börjat träna så smått och hoppas få fart på det nu de närmsta veckorna. Något annat som jag hinner med är att leta och laga nya rätter, det är kul med omväxling och när det blir gott blir man extra glad. Här är ett nytt toppenrecept till 4 pers:

600 g kycklinglårfilé (kycklingfilé)
2 dl tomatjuice (finkrossade tomater)
3 dl vitt vin
färsk rosmarin och salvia
salt och svartpeppar
1 hönsbuljontärning
4 potatis
2 gula lökar
1 påse bladspenat
1 ask körsbärstomater
Örtkräm: I burk creme fraiche
Blandade örter
salt och vitpeppar

Blanda örtkrämen och låt stå kallt. Bryn kycklingen och krydda. Häll över tomatjuice och vin, lägg i buljongtärningen och den färska rosmarinen och salvian. Låt koka under lock ca 15 min. Skala och klyfta potatis och lök, lägg i och låt koka ca 15 min till. Smaka av och krydda. Ta väck grytan från spisen och vänd ned spenat och tomater, servera med örtkrämen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar