onsdag 20 april 2011

Ananaspaj

Första gången jag serverades en ananaspaj var jag skeptisk, så skeptisk att jag inte ens provade. Andra gången var det i ett mindre sällskap och för att inte verka otrevlig tog jag en liten, minimal bit med lite vispad grädde till och sen dess är jag fast! För det finns få pajer som är så goda som en ananaspaj, både söt och frisk i smaken på samma gång. Man kan servera den med antingen vispad grädde, vaniljsås eller glass.

Ingredienser

Pajskal:
150 gram smör
3 dl mjöl
1 dl socker
2 tsk bakpulver

Fyllning:
2 dl cream fraiche
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
2 burkar krossad ananas

Blanda smör, mjöl, socker och bakpulver till en deg och tryck ut den i en pajform modell mindre. Ställ sedan formen kallt i ca 30 minuter. Rör samman ägget, cream fraiche, socker och vaniljsocker. Öppna ananasburkarna och låt dem rinna av lite, tryck gärna ut vätskan mot silen med baksidan av en sked. Blanda ner ananasen i fyllningssmeten. Häll sedan fyllningen i pajskalet och grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 40-50 min. Tills du ser att kanterna är gyllenbruna.

2 kommentarer:

  1. Mmm den är SÅ god! I sommar ska jag testa med jordgubbar istället för ananas, ska vara gott har jag hört... Kram!

    SvaraRadera
  2. Vilken trevlig blogg du har! Härligt med en massa goda recept! Jag kan verkligen hålla med dig om att denna paj är fantastisk god!

    Ha en underbar påsk!
    Stor stor kram Sara

    SvaraRadera